Rolul filtrelor de particule este acela de a reduce particulele emise de motor care sunt daunatoare oamenilor si mediului inconjurator.
Rolul filtrelor de particule este acela de a reduce particulele emise de motor care sunt daunatoare oamenilor si mediului inconjurator. Filtrele de particule sunt specifice motorizarii diesel, de aici si denumirea Diesel Particulate Filter (DPF), dar pot exista si pentru motoarele Otto sub denumirea Gasoline Particulate Filter (GPF).
Primele filtre de particule au aparut odata cu normele de poluare Euro 4 si au devenit obigatorii in Uniunea Europeana de la normele de poluare Euro 5. Mai mult, odata cu normele de poluare Euro 6, pentru masinile cu masa mai mare de 1700 kg care nu indeplinesc conditiile de evacuare a gazelor conform standardului, sistemul de filtrare trebuie sa fie completat de un catalizator Adblue.
Tipuri de filtre
Sunt doua tipuri de filtre de particule: uscate si cele pe baza de aditiv (Adblue sau Eolys).
Filtrele pot fi de unica folosinta si au nevoie de inlocuire sau regenerative care au nevoie de curatare.
Cat rezista si cand trebuie inlocuite filtrele de particule?
Perioada de functionare optima a unui filtru de particule este influentata de stilul de condus (deplasarile scurte si dese specifice oraselor dauneaza mai mult decat cele extraurbane), tipul de combustibil si de ulei de motor folosite, problemele tehnice de la admisie, valva EGR, motor, turbocompresor.
In general, un filtru de particule rezista intre 100.000 km si 250.000 km.
Regenerarea filtrelor de particule sau DPF
Exista mai multe tipuri de regenerari ale filtrelor de particule:
- Regenerarea activa – este declansata de senzorii de temperatura si senzorii care masoara presiunea gazelor arse evacuate.
- Regenerarea pasiva – este declansata de deplasarile mai lungi atunci cand temperatura gazelor arse evacuate atinge temperatura ideala de regenerare.
- Regenerarea fortata – este o situatie mai speciala care apare dupa ce regenerarea automata nu s-a putut realiza de mai multe ori astfel incat filtrul sa poata fi curatat.
Pentru masinile care sunt folosite mai mult in oras, durata de viata a filtrului de particule se poate prelungi prin alternarea utilizarii urbane a masinii cu cea extraurbana. Adica, periodic (o data pe luna), ar trebui ca masina sa aiba si drumuri mai lungi (arpoximativ 100 km) la o viteza de 60 km la ora si o turatie de peste 2500 de rotatii/minut pentru regenerare.
Ce avantaje are curatarea chimica a filtrului de particule?
La masinile diesel mai noi, autocuratarea filtrului se face cu Adblue, care este o substanta chimica. Acest lucru inseamna ca filtrele pot fi curatate chimic in mod eficient cu substante speciale pentru aceasta operatiune, un exemplu fiind Liqui Moly 5171 DPF Cleaner.
Prin curatarea chimica sunt dizolvate depunerile de pe filtru, iar la nivel al performantelor masinii se pot observa o scadere a consumului de combustibil si o activitate mai eficienta a motorului.
Sa faci anulare dpf sau sa il inlocuiesti sau cureti mecanic?
Filtrul de particule (DPF) reduce particulele emise de motor prin depozitarea funinginii. Evident ca dupa o perioada, atunci cand regenerarea nu se face automat, acestea se infunda. Problema se rezolva prin curatarea chimica a filtrului.
In cazul in care te gandesti ca ai putea anula filtrul de particule este bine sa stii ca exista amenzi costisitoare la controalele RAR si ca o masina care are filtrul anulat nu poate trece ITP-ul.
Simptome dpf infundat: Cum recunosti un filtru DPF infundat?
Cand filtrul de particule se infunda, apare in bord martorul galben dedicat.
In cazul in care regenerarea nu se realizeaza, apar diferite erori, semnalizate si prin martorul de bord care lumineaza intermitent pana se ajunge la functionarea masinii in modul de siguranta sau limp mode.
Exista, de altfel, si situatii in care motorul masinii se opreste in mers din cauza filtrului de particule care nu s-a putut regenera.
Un filtru infundat favorizeaza si cresterea consumului de combustibil.
Cand este necesara schimbarea filtrului de particule?
Cand se uzeaza, filtrul de particule are nevoie de inlocuire. Costurile sunt destul de mari, intre 1.000 de euro si 4.000 de euro. Cu toate ca pretul este atat de costisitor, anularea filtrului de particule (care se poate face in service pentru aproximativ 300 de euro) este ilegala si este sanctionata atunci cand este detectata.
Desi pentru functionarea motorului, filtrul de particule este considerat un obstacol, pentru mediul inconjurator si pentru oameni, filtrul de particule este o componenta absolut necesara pe care masinile diesel trebuie sa o aiba.
De aceea, ideal este ca atunci cand alegi o masina, sa iei in considerare si informatiile despre filtrul de particule, dar si modul in care o utilizezi, daca ai nevoie de o masina diesel pentru drumuri extraurbane lungi sau de o masina pe benzina pentru a face fata traficului din oras.